2014. december 8., hétfő

Sci-fi ars poetica :p

Hű, most kapok észbe, hogy holnap megjelenik a Lucy, én meg elfelejtettem beszólni a sci-fis haveroknak az előző három könyv miatt. Holnaptól minden véleményező meg magára veszi (csak mítosz, hogy az írók sértődékenyek, sérts meg egy kritikust, engem egyszer öt éven át szívatott az egyik, de csakazértis marha kedves voltam vele, kíváncsi voltam, mennyi az elévülési idő), szóval lényeg a lényeg, inkább gyorsan elmondom, mit gondolok az "On Sai regényei nem igazzy sci-fik" problémakörről.
No, kezdetben vala Erich von Däniken és az ufók... jó, ne menjünk ennyire vissza a gyerekkoromba. Elég az, hogy jómagam orosz sci-fi szerzőkön nőttem fel, plusz gyanús ufós sztorikon. Mai napig minden első ötletem sci-fi, ebből még nem sikerült kinőni.
Na most, ha azt szeretném, hogy kedvenc zsáneremet más is olvassa, mondjuk olyanok, akik nem ismerik, vagy eleve előítélettel állnak hozzá, akkor azt az eszköztárat kell használni íróként, amit elfogadnak. Ha nőknek (vagy Rejtőt kedvelő pasiknak) szeretnék sci-fit írni, márpedig ezt tettem, akkor nem azzal bölcs indítani, hogy figyu, ez a könyv arról szól, hogy biofegyverrel megtámadnak egy űrhajót, hanem inkább úgy, hogy Calderon kapitány egy álruhás főnemes, de nem temetkezik hitelből. Hm, máris jobban hangzik nem? Ja, hogy itt gravoliftek és űrutazás van? Sorry...
A Calderon első kötete egy tipikus scifis helyzet, csak épp visszafogtam a világteremtős tollamat, a második kötetben már a politikai részt engedtem (éljen a fokozatosság), de a technikai elemeket csak a hétköznapi eszközök terén tettem bele, mivel a lányokat sokkal jobban érdekel egy 24 színre átállítható cipő, vagy egy intelligens hajfesték, mint a térugrás elmélete. (Amúgy írásügyileg az apró hétköznapi használati tárgyakat jóval nehezebb kitalálni, mint a nagy bullshitet, csak mondom.) 
SPOILER (A második részben csak felvillannak a terraformált bolygók mutációs gondjai, és a géntech vetőmag szükségessége, de a vége kifejezetten scifis megoldás, egy gravitációs csapda. Az, hogy közben táncikálnak, meg romantikáznak, még nem jelenti azt, hogy nem sf sztorit látunk.)

Ami a Scart illeti, ott nem sikerült a fejemhez vágni, hogy túl csajos (oké, azért volt, aki nagyon próbálkozott), hanem az jött elő, hogy Isten és a Gonosz nem jelenhet meg egy sci-fi regényben, még akkor sem, ha az vallási science-fiction. Öööö...miért is nem?
A Scarban nincs kimondva, hogy az entitások micsodák, sőt, Artúr kifejezetten idegen lényeknek tartja őket...
(Plusz egy sima filozófiai megjegyzés... Ha ki lenne mondva, hogy ez igenis Isten-Sátán sztori, akkor amennyiben Isten a valóságban létezik, úgy sci-fi a történet, ha nem létezik, akkor fantasy. Hm?)

Másrészt ki dönti el, hogy mi a sci-fi? Kicsit nézzük meg ezt is...
Az olvasó? Csak egy maroknyi scifis gondolja, hogy nem sf. Vagy egy szakmai zsűri? A Zsoldos-díj zsűrije 2012-ben egyik novellámat sem zárta ki a mezőnyből, az Áldott légy Szent Struktúra! egy ponttal, Az emlékkufár másfél ponttal maradt le az első helyezett mögött, noha azok még szerintem is masszívan vallásos írások. Vagy a zsáner "szabályai"? Aki aktív sci-fis, az pontosan tudja, hogy a "mi a sci-fi" témakör örök gumicsont, amin tábortüzek mellett évtizedek óta vitatkozik a nép.

A továbbiakban is tök türelmesen meghallgatom majd az sf pasik fejtegetéseit a zsáenrirodalmi árulásomról, de most már unom, szóval aki belekezd, rögtön fizethet is egy kávét/sört. Én szóltam.
Amúgy jó hírem van, remélem, rögtön bűnbocsánatot is nyerek a fenti szavakért... Épp egy kutatási eredményt olvasok, készülőben egy novella a Galaktikába, és ígérem, nem lesznek benne szexi főnemesek, igazzy sci-fi lesz. :)


4 megjegyzés:

  1. Néha fanyalognak, amikor savanyú a szőlő. :)

    VálaszTörlés
  2. Holnap megyek a Lucyért, és jól látom,hogy foglalkoztat Calderon 3. része?

    Üdv és Kellemes Ünnepeket Ottika

    VálaszTörlés
  3. Azt hiszem, kiengedted a palackból a szellemet a Calderon 3. említésével. Mikorra tervezed?

    A két sorozat egyébként kétségbevonhatatlanul sci-fi. A savanyú szőlővel egyetértek, még sok ilyet szeretnék olvasni.

    VálaszTörlés
  4. Bocs, hogy csak most felelek, lebetegedett a család.
    A szőlő kapcsán nem tudok nyilatkozni, nem vagyok borász. :))
    A Calderon-3 előbb utóbb esedékes, de még nem tudom a jövő évet. A Lucyből okulva nem merek semmit mondani. :)

    VálaszTörlés