2019. október 2., szerda

Élmények az Olvasás Éjszakáján


Szombaton volt az Olvasás Éjszakája, és számos helyen izgalmas programmal várták az embereket. Reggel felvérteztem magam pár könyvjelzővel, majd én is nekivágtam a kalandnak. És tényleg kalandos lett, mert három órába telt bejutni Pestre :)

A Könyvmolyképzőnek Székesfehérváron és Pesten, az Alexandra Pódiumon zajlott a programja. Délre értem az Alexandra Könyvesházba, ahol raktárvásár is volt. A földszinten hosszú sorok kígyóztak, vidáman beszélgető emberek nézegették a megszerzett könyveket, és vártak a pénztárakra. A raktárvásárt a harmadik emeleten tartották, és lelkes nyüzsgés mindenütt. (Később láttam a neten, hogy párszor Black Friday pillanatok is lehettek, de én csak teljesen kulturált könyves nyüzsiket láttam, akárhányszor bekukkantottam.) Kicsit nézelődtem, de nem maradtam sokáig, mert elő kellett készíteni még pár dolgot.

Egy órakor A legvagányabb olvasókönyvem pályázat díjkiosztójával indult a program a negyedik emeleten. 692 írás érkezett, ebből 27 került bele a kötetbe, és az első három helyezettnek 450 ezer Ft összdíjazású jutalom járt. Kellemes, családias légkörű díjátadó volt, kb húsz író volt jelen. Vicces dolog, hogy sok év szereplés után most először egy kicsit izgultam. Nyolc éve hirdetünk nyerteseket az Aranymosás Irodalmi Válogatón, de ez online történik. Íróként persze vettem át díjakat, de még sosem adtam. Mégis, mit mond az ember ilyenkor? :)
Mindenesetre gratuláltam a nyerteseknek, majd egy kötetlen beszélgetés keretében olyasmikről esett szó, mitől jó egy gyerekkönyv, és milyen írásokat vár még a kiadó. Nagyon vidám gyerekkönyvesek gyűltek össze, és remélem, hamarosan önálló kötetük is kijön nálunk. A legvagányabb olvasókönyvem első-másodikosoknak szól, és a tervek szerint decemberben jelenik meg.

Kettőkor kezdődött a young adult irodalom fejlődéséről szóló beszélgetés. 
Rácz-Stefán Tibi nagyon jó kérdéseket hozott. Kozma Réka, az Így neveled a regényedet blog gazdája szerkesztőként felelgetett rá, én pedig viselkedéselemzőként. Az Alkonyat sikerétől indulva szóba kerültek az angyalos, majd a tündéres könyvek, illetve a problémafeldolgozó YA irodalom is.


Azt gondolom, a mai fiatalok nem igazán számíthatnak az előző generációk megoldási mintáira, részben mert nagyon sokat változott a társadalom, részben pedig mert új problémák jelentek meg, és ezek új megoldási mintákat követelnek. Gyakran egy korban közel álló író az, aki ilyenkor segítséget tud nyújtani.
Itt az RTL Klub is forgatott, pár pillanatra benne is voltunk a vasárnapi adásban.


Utána írókkal beszéltem, majd kávézást tartottunk a Galaktikus Fanklub három tagjával, Micivel, Flórával és Attilával. Nagyon hálás vagyok a GF csapatának, mert az On Sai Facebook oldalt ők viszik, és a jobbnál jobb képek és vicces posztok nekik köszönhetők :)


Róbert Kati beszélgetésére értem vissza, hogy felkonferáljam. Már olvastam a könyvet, a Lélekfény nagyon egyedi fantasy világ, és a felvetett probléma is izgalmas. Ütős megjelenés lesz, és már most kíváncsian várom, az olvasók mit szólnak majd hozzá, melyik része tetszik nekik a legjobban. 

A saját író-olvasó találkozóm este hatkor kezdődött. Kozma Réka kérdezgetett előbb a hamarosan megjelenő Vágymágusokról, majd az Artúrról, és bekiabálós kérdésekkel az olvasók is segítettek, amiből néha nagy nevetés lett.
Szó esett arról, hogyan alakultak ki a Vágymágusok szereplői, és meséltem arról is, hogy a rosszfiúk nem annyira az én terepem, de itt kifejezetten szerettem volna egyet, így Késes (Szürke szobák szereplője) fiatalabban, kevésbé szociopatán megjelenik Lidérc személyében. Persze ez csak íróként lesz hasonló, olvasva más világban, más életútból kicsit más szereplő következik.
 
 
Réka felvetette, hogy külön történet, vagy szerves része-e a két kisregény a Szivárgó sötétség sorozatnak. Eddig nem gondoltam bele, hogy ezt le kéne írni, de tényleg fontos: a Szürke szobák és a Miogin bázis nélkül nem lehet majd érteni az Artúrt. Ezek nem kis kiegészítő kalandok, hanem időrendben folytatásai történetnek, csak épp egy-egy főszereplő fontos életpillanatát követi nyomon, és nem mind a négy szerepel benne.

A borítókról is szó esett. A regényeken a főhősök szerepelnek, a kisregényeknél a nézőpontot kapott mellékszereplők. Vagyis a Szürke szobákon a biszex ügynök, Késes van, míg a Miogin bázison Márk, a vagány keresztény csempész látható.
A beszélgetés végén még számtalan kérdés jött, többek között az is, hogy mi a Calderon-3 nyitójelenete, úgyhogy ezt elő is adtam. Nagyon szeretem ezt a jelenetet, mert eléggé kretén :D

Köszönöm szépen, hogy ennyien eljöttetek. Remélem, mindenki sok izgi könyvvel, és sok-sok jó pillanattal gazdagodott :)



2 megjegyzés: